ضرورت نظام‌سازی در ارائه آموزه‌های قرآنی
کد خبر: 1444529
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
مرویان‌حسینی بیان کرد:

ضرورت نظام‌سازی در ارائه آموزه‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه برای ارائه آموزه‌های قرآنی به آحاد مختلف جامعه، نیازمند نظام‌سازی دقیق هستیم، افزود: بدون وجود قاعده و نظام دقیقی برای این کار، مشکلات حال حاضر در حوزه فعالیت‌های قرآنی حل نخواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان‌حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: برای ارائه آموزه‌های قرآنی به آحاد مختلف جامعه ما نیازمند نظام‌سازی دقیق هستیم، زیرا بدون وجود قاعده و نظام دقیقی برای این کار، مشکلات حال حاضر در حوزه فعالیت‌های قرآنی حل نخواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا برای نظام‌سازی آموزه‌های قرآنی نیازمند یک گام بلندمدت و طولانی هستیم، زیرا متاسفانه به دلیل مشکلاتی که طی چند دهه در حوزه فعالیت‌های قرآنی داشته‌ایم، نتوانسته‌ایم به آرمان‌های خود در عرصه فعالیت‌های قرآنی دست یابیم.

ارزش‌های قرآنی باید در رفتار ما جاری و ساری باشد
وی  با اشاره به اینکه ارائه مفاهیم قرآنی در نهاد خانواده از جمله مسائلی است که مورد تأکید و توجه رهبر معظم انقلاب قرار دارد، گفت: باید مفاهیم و ارزش‌های قرآنی در رفتار ما جاری و ساری باشد و به همین واسطه نیز رهبر معظم انقلاب همه مدیران و نخبگان فرهنگی کشور را فراخوان کردند تا به اشاعه سبک زندگی اسلامی و قرآنی توجه کنند چراکه ما باید یک آرمان فرهنگی مبتنی بر قرآن داشته باشیم.

مرویان‌حسینی افزود: اگر ما همه ساختارهای اداری را در راستای ارائه مفاهیم قرآنی و ترویج سبک زندگی اسلامی داشته باشیم اما در حوزه سبک زندگی قرآنی کارشناسانه وارد نشویم خسارات زیادی کرده‌ایم بنابراین همه فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی باید در حوزه سبک زندگی اسلامی باشد و وقتی از این مقوله صحبت می‌کنیم، یک بنیان و باور اعتقادی و نظام و الگوی اخلاقی را ترویج دهیم.

وی با بیان اینکه زمانی سبک زندگی اسلامی در متن جامعه ما وارد می‌شود که این سبک در پوشش و زندگی روزمره ما خود را نشان دهد، ابراز کرد: امتیاز نسبی ما نسبت به سایر مجموعه‌های در حوزه منابع انسانی، داشتن شبکه اجتماعی مرتبط با مردم به وسیله مبلغان و فعالان فرهنگی است زیرا زمانی که آبشخور مبانی فکری و عقلانی نیروی انسانی مفاهیم قرآنی باشد، طبیعتا در رفتار انسان‌ها نیز این مفاهیم جلوه‌گری می‌‌کند.

مرویان‌حسینی با اشاره به اینکه هر چه بتوان مخاطبان خود را سرچشمه مفاهیم قرآنی نزدیک کنیم، به همان نسبت نیز از آفت‌ها و آسیب‌ها جلوگیری کرده و سبک زندگی مردم به سمت زندگی اسلامی جهت‌دهی می‌شود، افزود: ماهیت سازمان تبلیغات اسلامی مبتنی بر دغدغه آرمانی توسعه آموزه‌های اسلام در بین آحاد جامعه است تا در این راستا زمینه عمل به قرآن نیز فراهم شود.

توجه به آموزه‌های قرآنی؛ مهم‌ترین آرمان سازمان تبلیغات اسلامی
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: طبیعی است که مهم‌ترین آرمان این سازمان نیز توجه به آموزه‌های قرآنی است و ما خودمان را متعهد می‌دانیم تا به مفاهیم و ارزش‌های قرآنی پایبند باشیم تا به شکل‌های گوناگون این ارزش‌ها در جامعه توسعه یافته و گروه‌های مختلف اجتماعی از قرآن بهره گیرند.

وی با اشاره به اینکه قرآن همانند یک عمارت مجلل با سالن‌های زیبا است، یادآور شد: اما ورودی این عمارت مجلل تلاوت قرآن است، از همین رو یکی از بخش‌های حوزه مأموریت این سازمان برپایی نهضت قرآن‌آموزی برای عموم مردم شهرستان‌ها و ارائه آموزش‌های اولیه قرآنی است.

مرویان‌حسینی ابراز کرد: همیشه یک بخش از فعالیت‌های این اداره کل، آموزش عمومی قرآن بوده است اما اگر بخواهیم این اتفاق به شکل درست انجام شود، ما نیاز به تربیت استاد و مربی داریم که خوشبختانه در حال حاضر دوره‌های آموزشی تربیت مربی قرآن برای مربیان و اساتید قرآن در این اداره کل برگزار می‌شود.

دارالقرآن سازمان تبلیغات؛ قدیمی‌ترین مجموعه قرآنی کشور
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بین دستگاه‌های دولتی قدیمی‌ترین مجموعه قرآنی کشور، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی است، یادآور شد: این دارالقرآن قبل از دهه 60، شکل گرفته و تاکنون هم مهم‌ترین مجموعه چاپ و نشر قرآن کریم کشور به شمار می‌رود.

وی ابراز کرد: اعطای مدرک به اساتید حافظ و مدرسان قرآنی یکی از برنامه‌های قرآنی سازمان تبلیغات است، بر همین اساس تلاش کرده‌ایم تا در ساختار اجرایی خود در هر یک از شهرستان‌ها یک کارشناس قرآنی داشته باشیم چرا که دستگاه‌های گوناگون باید به توسعه فرهنگ قرآنی کمک کنند اما سازمان تبلیغات اسلامی کشور منحصرا در بیش از 400 شهرستان خود 400 کارشناس قرآنی دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در واقع ما یک شبکه قرآنی در بدنه سازمان داریم زیرا بیشترین دغدغه و مأموریت ما در بدنه اجتماع است به گونه‌ای که بالندگی و به روز کردن، مهارت آموزی و ارتقای دانش و تخصصی این کارشناسان از جمله مأموریت‌های ما محسوب می شود.

مرویان‌حسینی با بیان اینکه ما در دارالقرآن موظف هستیم، طبق مأموریت سازمانی از فعالیت‌های تشکل‌های قرآنی پشتیبانی کنیم، اظهار کرد: با وجود اینکه این اداره کل، کمتر از 100 پرسنل در سطح استان خراسان رضوی دارد و در حدود 21 تا 23 شهرستان آن نیز در حوزه تبلیغات اسلامی فعال هستند، اما عمده فعالیت ما از طریق مؤسسات و تشکل‌های قرآنی صورت می‌گیرد.

captcha