کار در حوزه فرهنگی نیازمند عزم جهادی است/ فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی؛ فرهنگی متأثر از آموزه‌های دینی
کد خبر: 1441378
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵

کار در حوزه فرهنگی نیازمند عزم جهادی است/ فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی؛ فرهنگی متأثر از آموزه‌های دینی

گروه اجتماعی: فرماندار شهرستان سقز با اشاره به اینکه کارهای ارزشمندی در حوزه اجتماعی و اقتصادی در سطح شهرستان انجام شده است، گفت: در زمینه فرهنگی باید از طریق شورای فرهنگ عمومی که یکی از عالی‌ترین شوراهای شهرستان است با عزمی جهادی اقدامات مناسبی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، نادر فخری، فرماندار شهرستان سقز امروز، 29 مرداد در نشست شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه کارهای ارزشمندی در حوزه اجتماعی و اقتصادی در سطح شهرستان انجام شده است، اظهار کرد: در زمینه فرهنگی هم باید از طریق شورای فرهنگ عمومی که یکی از عالی‌ترین شوراهای شهرستان است با عزمی جهادی اقدامات مناسبی انجام شود.

وی با اشاره به ظرفیت علمی و اجرایی شهرستان سقز خواستار تشکیل کمیته برنامه‌ریزی شورای فرهنگ عمومی به‌منظور عملیاتی کردن مباحث فرهنگی، فرهنگ‌سازی و اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباه اصلاح الگوی مصرف در شهرستان سقز شد.

نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان سقز مردم این شهرستان را مردمی فرهنگ‌دوست و فرهنگی و اخلاق‌مدار برشمرد و اظهار کرد: مردم شهرستان سقز بیشتر از کار عمرانی به کار فرهنگی علاقه‌مند بوده است و از آن استقبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ، مجموعه باورها و سنت‌ها است و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی متأثر از آموزه‌های دینی بوده است، عنوان کرد: امروز استکبار جهانی جنگ تمام عیار فرهنگی نظام استکبار علیه ایران اسلامی به راه انداخته تا باورها و سنت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

برداشتن گام‌های اساسی در عرصه اقتصاد و فرهنگ نیازمند عزم همگانی است

فخری اقدامات اخیر دشمن علیه فرهنگ را هجمه نرم و مخملی توصیف و تأکید کرد: باید در برابر این تهاجم فرهنگی، هوشیارانه و بصیرانه عمل کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به  تمرکز بر توانایی و استعدادهای مردمی در دو بخش اقتصاد و فرهنگ، بیان کرد: بدون شک برداشتن گام‌های اساسی در عرصه اقتصاد و فرهنگ نیازمند اراده و عزم همه مسئولان و آحاد مردم است.

ماموستا عبدالرحمن حسین‌زاده، امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ سقز در ادامه این نشست اسراف را یکی از بزرگ‎ترین گناهان برشمرد و افزود: فرهنگ صرفه‌جویی سرلوحه هر یک از خانوارها قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت مصرف و نهادینه‌کردن فرهنگ صرفه‌جویی می‌تواند نقش بسزایی در گذر از بحران کم‌آبی موجود در کشور داشته باشد، تأکید کرد: با اجرای دستورات دین اسلام در الگو و نحوه صرفه‌جویی هیچ گره و مشکلی نخواهیم داشت.

تقویت فرهنگ دینی و ارزش‌های اخلاقی در کاهش آمار طلاق امری مؤثر است

بابک پاساری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست گفت: براساس نتایج به‌دست آمده از تحقیقات شهرستان سقز، تقویت فرهنگ دینی و ارزش‌های اخلاقی در خانواده و ارتقای فرهنگ سواد رسانه از جمله مواردی است که می‌تواند در راستای کاهش طلاق میسر باشد.

در این جلسه احمد امینی، مشاور فرماندار ویژه شهرستان سقز در امور فرهنگی، اجتماعی و دانشگاهی در سخنانی، با اشاره به اهمیت شورای انقلاب فرهنگی به اصول، اهداف، راهبردها و راهکار اجرایی این شورا در جهت اصلاح الگوی مصرف پرداخت و گفت: ترویج فرهنگ قناعت، نقش بانوان در بحث اصلاح الگوی مصرف، اصلاح نگرش خانواده‌ها، ترویج فرهنگ خودباوری، توجه به ارتقای دانش مدیریت خانواده و تشویق مصرف کالاهای داخلی از جمله مواردی است که در این شورا بر آن تأکید کرده است.

امینی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره فرهنگ مصرف یادآور شد: در ایران اسلامی در بیشتر حوزه‌ها راهکارهای اجرایی پیش‌بینی شده که نیاز است با توجه به شرایط استان‌ها و شهرستان‌ها به صورت سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده و براساس تقسیم کار بین ادارات  به مرحله اجرا و عمل درآیند.

سرهنگ هادی مخدومی، جانشین فرمانده سپاه شهرستان سقز هم به بحث تضعیف فرهنگ اسلامی توسط صهیونیسم جهانی از طریق رسانه‌هایی چون ماهواره پرداخت و گفت: در راستای ترویج فرهنگ اسلامی و ایثار و شهادت، خواستار نامگذاری میدان و اماکن سقز به نام شهدا و اسامی با مضامین اسلامی شد.

عثمان کریمی، از فعالان اقتصادی و فرهنگی هم به نقش آموزش در بحث ارتقای جایگاه فرهنگ پرداخت و تأکید کرد: در این بین، اهمیت فراگیری آموزه‌های دینی بسیار با اهمیت است.

captcha