‌نبود زیرساخت‌های لازم تربیت حافظان قرآن در دستگاه‌های فرهنگی
کد خبر: 1438699
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
مدیر عامل اتحادیه مراکز قرآنی استان مرکزی اظهار کرد:

‌نبود زیرساخت‌های لازم تربیت حافظان قرآن در دستگاه‌های فرهنگی

گروه فعالیت‌های قرآنی: در حال حاضر زیرساخت‌های لازم در راستای تحقق منویات رهبری در تربیت حافظان قرآن در دستگاه‌های فرهنگی ‌وجود ندارد و هر دستگاه بدون داشتن یک زیرساخت مشخص، مشترک و مستقل از دیگر دستگاه‌های فرهنگی حرکت می‌کند.

حسین محمدی، مدیر عامل اتحادیه مراکز قرآنی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با بیان اینکه متاسفاًنه تاکنون آنگونه که باید فعالیت چشمگیری در زمینه حفظ قرآن صورت نگرفته است، گفت: پس از ابلاغ فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ به تمامی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی همه به‌نوعی بسیج شدند تا این مهم را جامه عمل بپوشانند و در این راستا نیز برنامه‌های مختلفی از سوی دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی صورت گرفت؛ ‌اما متأسفانه تاکنون فعالیت چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر علیرغم اینکه همه دستگاه‌های فرهنگی اعم از اوقاف، آموزش و پرورش، تبلیغات و ... در راستای تحقق منویات رهبری بسیج شده‌اند؛ اما به‌دلیل نبود همگونی و هم‌گامی لازم بین دستگاه‌ها این طرح موفقیت زیادی نداشته و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

محمدی افزود: در حال حاضر زیرساخت‌های لازم در راستای تحقق منویات رهبری در تربیت حافظان قرآن در دستگاه‌های فرهنگی استان وجود ندارد و هر دستگاه بدون داشتن یک زیرساخت مشخص، مشترک و مستقل از دیگر دستگاه‌های فرهنگی حرکت می‌کند که این مهم نه تنها زمینه رسیدن به اهداف را فراهم نمی‌کند؛ بلکه آسیب‌های جدی نیز به این حوزه وارد خواهد کرد. 

پرداختن به مباحث قرآنی و ارتقای فرهنگ در جامعه

مدیر عامل اتحادیه مراکز قرآنی استان با بیان اینکه پرداختن به مباحث قرآنی باعث ارتقای فرهنگ در جامعه می‌شود، گفت: نهادینه شدن و گسترش فرهنگ قرآنی به‌ویژه فرهنگ حفظ قرآن در جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی است و باید تلاش کرد تا زیرساخت‌های لازم ایجاد شود.

وی اظهار کرد: البته ناگفته نماند که هر یک از سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی طرح تربیت به‌صورت مجزا عملکردهای مثبتی در این حوزه داشته‌اند که امیدواریم در آینده نیز شاهد گسترش فعالیت‌ها باشیم؛ اما پراکنده‌کاری و ناهماهنگی در برنامه‌ها ما را دیرتر ‌به اهداف نهایی می‌رساند و صرف شعار و آمارگرایی 10 میلیون حافظ تربیت نمی‌شود.

نبود ‌سازوکار مشخص در سازمان‌های مجری طرح 10 میلیون حافظ

محمدی ادامه داد: در حال حاضر سازوکار مشخصی در سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی مجری طرح وجود ندارد و اغلب افراد پس از مدتی که دوره‌ها را می‌گذرانند به‌عنوان حافظان یک جزء، دو جزء و حتی کمتر به‌دلیل نبود زیرساخت‌سازی و برنامه‌ریزی‌های مشخص دلسرد شده و روند حفظ خود را رها می‌کنند.

مدیر عامل اتحادیه مراکز قرآنی استان‌ با بیان اینکه تربیت حافظ قرآن امری تخصصی و استفاده از اساتید مجرب و متخصص در این راستا لازم و ضروری است، گفت: کادر آموزشی در طرح تربیت حافظان قرآن باید افراد متخصص در این حوزه باشند؛ ولی متأسفانه در سطح استان مرکزی این ظرفیت به‌درستی وجود ندارد و کمتر اساتید مجرب و متخصص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ضرورت تشکیل اتاق فکر جهت طرح تربیت حافظان

وی‌ در ادامه با تأکید بر ضرورت تشکیل اتاق فکر و آسیب‌شناسی نسبت به طرح تربیت در استان اظهار کرد: تحقق منویات رهبری و پیشرفت در طرح تربیت حافظان قرآن در استان نیازمند همفکری بیشتر بین نهادها و دستگاه‌های اجرایی است و متولیان طرح تربیت باید همسو با هم حرکت کرده و از توان و ظرفیت یکدیگر در رسیدن به اهداف استفاده کنند.

تشکیل شورای عالی قرآن در استان مرکزی

مدیر عامل اتحادیه مراکز قرآنی استان در پایان بر ضرورت تشکیل شورای عالی قرآن در استان تأکید کرد و گفت: تشکیل این شورا در استان و فعالیت مستمر آن ‌می‌تواند به عملکرد مؤسسات و نهادهای فرهنگی و قرآنی استان نظم بخشیده و ما را در تحقق منویات رهبری کمک کند.

captcha