معیارهای صحیح انتخاب همسر در تولیدات رسانه فراموش شده است
کد خبر: 1421786
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
عضو جامعه قاریان قرآن کشور:

معیارهای صحیح انتخاب همسر در تولیدات رسانه فراموش شده است

گروه اجتماعی: پرداختن به معیارها و ملاک‌های ازدواج از مواردی است که در فیلم‌ها و سریال‌ها به فراموشی سپرده شده و مصداقی از همنوایی منفی است که با عدم ارائه رفتارها و هنجارهای مثبت از این رسانه حاصل می‌شود.

عباس کیفی بجستانی، عضو جامعه قاریان قرآن کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: بررسی تاریخ نشان می‌دهد که ازدواج از اولین و مهم‌ترین مسائل هر اجتماع کوچک و بزرگ بشری بوده و نیازی تکوینی است، به این معنا که خداوند متعال این نیاز را در نهاد هر دو جنس زن و مرد قرار داده است و مبارزه با آن، جز رنج و مشقت و در نهایت فساد و تباهی چیزی در پی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ملاک‌ها و معیارهای همسرگزینی تحت‌ تأثیر عوامل مختلف فرهنگی ـ اجتماعی است و نقش رسانه‌های جمعی، نقشی بی‌بدیل و قابل توجه است، چه آنجا که با فرهنگ‌سازی و تغییر ذائقه مردم نسبت به ازدواج، به شدت می‌توانند عمل به سنت‌های موجود را به خطر اندازند و سنت‌های دیگری را جایگزین آن کنند و چه آنجا که ملاک‌های واقعی و درست همسرگزینی را در اذهان جوانان و خانواده‌‌های آن‌ها اشاعه می‌دهند.

معیارهای عقلانی ازدواج در تولیدات رسانه فراموش شده است

وی با اشاره به اینکه پرداختن به معیارها و ملاک‌های  ازدواج از مواردی است که در فیلم‌ها و سریال‌ها به فراموشی سپرده شده و مصداقی از همنوایی منفی است که با عدم ارائه رفتارها و هنجاری مثبت از این رسانه حاصل می‌شود، گفت: اغلب افراد می‌پندارند هر آنچه که ناشایست باشد، از رسانه عمومی منعکس نمی‌شود.

عضو جامعه قاریان قرآن کشور تأکید کرد: در حقیقت با عدم توجه به مسائل فرهنگی و معیارهایی چون میزان تقید مذهبی، رعایت عفاف و پوشیدگی، سطح فرهنگی خانواده‌ها و ...جامعه به‌سوی بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به این مسائل سوق داده می‌شود. در بسیاری از فیلم‌های تولیدی به تدین، نجابت، حجب و حیا، عفت و نگرش فرد به مسائل گوناگون اشاره‌ای نمی‌شود.

کیفی بیان کرد: متأسفانه فیلم‌های رسانه امروز تمام توجه مخاطب را معطوف به مسائلی نظیر مُدهای مختلف آرایش مو و صورت برای مردان و نوع لباس و آرایش زنان، وسایلی مانند کیف، عینک، ساعت، کفش و... می‌کند.

وی درباره تأثیر رسانه‌ها در معیارهای انخاب همسر اظهار کرد: فیلم‌ها و سریال‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود، به‌صورت ناخودآگاه می‌تواند تمام شالوده فکری جوانان را نسبت به معیارهای ازدواج و همسریابی دگرگون کند.

لزوم بازبینی برنامه‌های صدا و سیما در حوزه خانواده

عضو جامعه قاریان قرآن کشور گفت: در سال‌های اخیر، با افزایش میزان نمایش روابط دختر و پسر در فیلم‌ها و سریال‌ها، بسیاری از سنت‌ها و آداب ملی و مذهبی فراموش شده و جای خود را به مسائل جدید سپرده است که این باید به‌صورت جدی بررسی و بازبینی شود تا با فرهنگ اسلامی سازگار باشد.

کیفی اظهار کرد: مسائل عشقی و روابط آزاد زن و مرد که در سال‌های اخیر در بسیاری از سریال‌ها، یا محور اصلی ماجراها قرار گرفته یا آن‌چنان با داستان‌پردازی‌های ماهرانه و در قالب‌های جذاب، تأثیرگذار، هیجان‌برانگیز و گاه تحریک‌کننده به نمایش درآمده است، اگرچه موضوع اصلی نبوده، اما از موضوعی حاشیه‌ای به موضوع اصلی تبدیل شده و سایر موضوعات سریال را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی یادآور شد: بی‌تردید، هنگامی که چنین موضوعاتی در این حجم وسیع و در چنین قالب‌هایی ارائه شود، آثار زیان‌باری بر مخاطبان بر جای خواهد گذارد.

عضو جامعه قاریان قرآن کشور درباره اهمیت بنیان خانواده و ضرورت تحکیم آن را در برنامه ها تلویزیونی و سینمایی گفت: ارائه تصاویر ارتباطات بین دختر و پسر در بسیاری از برنامه‌های تلویزیون و حتی در برخی از برنامه‌های کودکان، موجب از بین رفتن حیا و عفت آنان شده است.

مهارت‌های زندگی در آثار سینمایی نمایش داده شود

کیفی تأکید کرد: وقتی در بسیاری از خانواد‌ه‌ها پدر، مادر و فرزندان در کنار یکدیگر چنین صحنه‌هایی را از تلویزیون تماشا می‌کنند و از طرفی هیچ عکس‌العمل منفی از سوی والدین در تقبیح آن نشان داده نمی‌شود، جوان می‌اندیشد که این روابط به‌طور واقعی وجود دارد و جزو هنجارهای اجتماعی است و کار ناپسندی نیست؛ لذا به تدریج به‌سوی روابط آزاد پیش خواهد رفت و این آغاز از بین رفتن حیا و عفت در دختران و پسران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه زندگی به مهارت‌هایی نیاز دارد که مرد و زن مکلف به آموختن این مهارت‌ها هستند و متأسفانه این مسئله بسیار مغفول واقع می‌شود، اظهار کرد: مهارت‌های زندگی از مسائل زناشویی تا مسائل تربیتی، گفتاری، ارتباطی، مدیریت خانه و هزینه را در برمی‌گیرد و نقش بسیار مهمی در ایجاد سبک زندگی اسلامی ایفا می‌کند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا
|
-
|
۱۳۹۳/۰۴/۰۳ - ۱۱:۵۲
0
0
مطلب نکات اصلی جامعه را در بر گرفته و درجهت ترویج سبک زندگی اسلامی است.باتشکر از استاد معظم جناب کیفی و خبرنگاران عزیز
captcha