عملی شدن سرفصل‌های تربیتی اسلام؛ راهکار مقابله با هجمه‌های فرهنگی
کد خبر: 1403418
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸

عملی شدن سرفصل‌های تربیتی اسلام؛ راهکار مقابله با هجمه‌های فرهنگی

گروه اجتماعی: استاد دانشگاه‌‌ ارومیه معتقد است در شرایط فرهنگی موجود رسالت اصلی متولیان و سازمان‌های فرهنگی برای مقابله با هجمه‌های جنگ نرم تلاش برای عملی شدن سرفصل‌های تربیتی مورد تأکید در فرهنگ اسلام است.

سعید لطف‌الله‌زاده، استاد دانشگاه‌های ارومیه در گفت‌و‌گو با خبر گزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، در رابطه با الگوگیری از سیره اسلامی در تربیت فرزندان  با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: سیره ائمه اطهار(ع) الگو و راهگشای جامعه دینی در مسائل تربیتی و دینی است.

وی اظهار کرد: بهره‌گیری از الگوهای دینی ـ اسلامی در تربیت فرزندان باعث درخشش و شکوفایی فرزندان در جهات دینی و اسلامی می‌شود و از این طریق می‌توانیم در برابر هجمه‌های فرهنگی دشمنان مقاومت کنیم.

لطف‌الله‌زاده در رابطه با رسالت و وظیفه مراکز آموزشی در تدوین و اجرای اصول تربیتی مطابق با شریعت و اسلام گفت: در عصر حاضر که عصر صنعتی و فراصنعتی است و جامعه ما جامعه‌ای در حال توسعه است سیستم‌های ارتباطی و آموزشی به‌حدی رسیده‌اند که کودکان و نوجوانان بیشترین تأثیرپذیری را از آن‌ها دارند.

وی ادامه داد: امروزه والدین به دلایل مشغله‌های کاری فراوان از تربیت فرزندان خویش غافل شدند و در این راستا مراکز آموزشی بیشترین تأثیر را بر روی کودکان دارند، زیرا تربیت کودک از مراکز آموزشی آغاز می‌شود و کودک برای تعلیم و تعلم ابتدا به این نهاد‌ها سپرده می‌شود.

این مدرس دانشگاه در رابطه با سر‌فصل‌های تربیتی مورد تأکید اسلام اظهار کرد: دین اسلام یک دین جهان شمول است و در همه‌ مسائل خانوادگی، اجتماعی و تربیتی سرفصل‌های تربیتی خاص خود را دارد که لازم و ضروری است که سازمان‌ها و نهاد‌های مؤثر متناسب با حوزه و حیطه فعالیت خود آن را عملی کنند.

لطف‌الله‌زاده گفت: زمینه آسیب برای فرد در هر شرایطی مهیاست ولی افراد در سنین پایین با توجه به شرایط کم سنی و اجتماعی بیشتر در معرض آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی قرار می‌گیرند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بنابه شرایط  موجود و هجمه های مختلف در عرصه فرهنگی جامعه لازم است والدین، مراکز آموزشی و رسانه‌های عمومی با تولید و تبیین مسائل آموزشی از آسیب‌ها و بحران‌های سنین مختلف جلو‌گیری کنند و الگوگیری مناسب را به کودکان آموزش دهند.

captcha