ضرورت انجام پژوهش‌های قرآنی در مقابله با هجمه‌های فرهنگی بیگانگان
کد خبر: 1343242
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶

ضرورت انجام پژوهش‌های قرآنی در مقابله با هجمه‌های فرهنگی بیگانگان

گروه اجتماعی: با توجه به هجمه غربی‌ها نسبت به دین اسلام و تیرهای سمی‌شان به‌ویژه به‌سوی قرآن، بر هر پژوهشگر قرآنی و خلاقی واجب است که به‌دنبال موضوعات مهم پژوهشی در حوزه قرآنی برود و پاسخ دندان‌شکنی به آن‌ها بدهد.


حجت‌الاسلام مسعود محمدی، ‌کارشناس آموزش و پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کردستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، اظهار کرد: پژوهش کوششی برای یافتن راه‌حل ممکن در جهت حل مشکلات موجود در عرصه‌های مختلف زندگی و فعالیتی منسجم برای رسیدن به شناخت روشن‌تر از مفاهیم پیرامون است.



وی با اعلام اینکه پژوهش در مجموع راه‌حلی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن درهای تازه برای آیندگان است، افزود: پژوهشگر قرآنی کسی است که با تحلیل و تبیین موضوعات قرآنی از حقانیت قرآن دفاع کرده و الهی بودن قرآن را تثبیت کند.



‌کارشناس آموزش و پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به احادیث مکرر در زمینه جایگاه پژوهش در دین اسلام، بیان کرد: امام حسن مجتبی(ع) در حدیثی درباره پژوهش می‌فرماید: «هم به دیگران علم و دانش بیاموزید و هم علم دیگران را اندوخته علم خود قرار دهید».



وی با اعلام اینکه نگاه دین اسلام به پژوهش را می‌توان در اهمیت دادن آن به علم و علم‌آموزی، جایگاه تفکر، تدبر و ترغیب به حل مشکلات و مسائل دنیوی و اخروی یافت، عنوان کرد: هر یک از این سرفصل‌ها خود چراغی روشن فراروی بشریت برای پژوهش و پاسخگویی به پرسش‌های بی پایان اوست.



قرآن ‌انسان‌ها را به پژوهش دعوت کرده است



حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: بی‌تردید آیات متعدد قرآن کریم در تشویق و بلکه تکلیف به تدبر همچون «افلا یتدبرون»‌ و «افلا تعقلون»و مانند آن دلیل واضح بر اهمیت پژوهش نزد مسلمانان است.



وی اعلام کرد: با توجه به هجمه غربی‌ها نسبت به دین اسلام و تیرهای سمی‌شان به‌ویژه به‌سوی قرآن بر هر پژوهشگر قرآنی و خلاقی واجب است که به‌دنبال موضوعات مهم پژوهشی در حوزه قرآنی برود و پاسخ دندان شکنی به آن ها بدهد.



‌کارشناس آموزش و پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کردستان، انجام پروژ‌ه‌های تکراری و دوباره کاری، عدم ارتباط وسیع و محکم میان مراکز پژوهشی و به‌کارگیری نیروهای ضعیف در حوزه مدیریتی و پژوهشی در مراکز پژوهشی را از آسیب‌های این حوزه دانست.



وی در پایان دیگر آسیب‌های این حوزه را آسیب‌های روش‌شناسی، ضعف روحیه نقدپذیری و نقادی، شخصی‌محوری و تمایل به تحقیقات فردی و عدم رعایت اخلاق حرفه ای پژوهشی را از دیگر آسیب‌های حوزه پژوهش عنوان کرد.

captcha