بذر آینده کشور در حیاط مدرسه کاشته می‌شود
کد خبر: 4211067
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
وزیر آموزش و پرورش:

بذر آینده کشور در حیاط مدرسه کاشته می‌شود

رضامراد صحرایی در آئین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» گفت: بذر آینده کشور در حیاط مدرسه کاشته می‌شود بنابراین همه دستگاه‌ها باید به کمک مدرسه بیایند و برای تقویت و حمایت از آن تلاش کنند.

بذر آینده کشور در حیاط مدرسه کاشته می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در آئین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» که در حوزه علمیه مروی تهران برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از نویسنده این اثر فاخر، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: خواندن منویات رهبری در خصوص آموزش و پرورش درک درست و عمیقی از دیدگاه ایشان در عبارت منظومه است.

وی افزود: نویسنده این کتاب دارای یک انضباط ساختاری بین محتوا‌ها در دوره‌های مختلف و عبور از یک تفکر خطی است که سیر زمان، موضوع و محتوا را فقط می‌بیند و لایه‌های عمیق‌تر که منظومه را کشف کند.

صحرایی با اشاره به وجه تمایز و ممیزی این کتاب ادامه داد: آنچه این اثر را متمایز کرده این است که برای هرکسی قابل درک و استفاده است و این کار و اثر خوب نیازمند ترویج و تبلیغ می‌باشد. 

وزیر آموزش وپرورش اظهار کرد: جان کلمه در بیانات مقام معظم رهبری توجه به سه مقوله اهمیت آموزش و پرورش، جایگاه مدرسه و توجه به آرمان‌های امام و انقلاب است که ما وظیفه داریم به عنوان مسئول آن را پیگیری کنیم.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش شاکله اعتقادی رهبر انقلاب برای اعتلای نظام مقدس اسلامی است که باید جا بیفتد و این مطالبه جدی ماست، به طوری که باید آن را فارغ از همه محدودیت‌های بیرونی، علایق گروهی دنبال کنیم و با ایجاد گفتمان آموزش و پرورش در هر مسئله‌ای پایه گذار گفتمان آینده سازی در کشور باشیم. 

صحرایی افزود: نکته مهم دیگر در بیان مقام معظم رهبری بازگشت به مدرسه است که این امر در جای جای فرمایشات رهبری از قبل از انقلاب تا کنون وجود داشته و ایشان مدرسه را مهم دانسته و معتقدند؛ «همه باید به مدارس کمک کنند»، اما متأسفانه ما این خط را دنبال نکرده و اگر جایی ضعف مدارس را دیده‌ایم، باز مدارس دیگری ایجاد شد و برای جبران ضعف‌های مدرسه و کمک به مدرسه ساختارسازی و تنوعی را خلق کردیم که به رفع کوتاه مدت مشکلات ما کمک کرده، اما مسائل ما حل نشده است. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نکته سوم که در ادبیات مقام معظم رهبری بسیار پررنگ است، گفت: توجه به آرمان‌های انقلاب و امام خمینی(ره) که برگرفته از سنت حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده، باید از کودکی در وجود افراد نهادینه شود تا به نتیجه مطلوب در آینده دست پیدا کند. 

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص جایگاه معلم، ادبیاتی را به کار می‌بردند که عیناً نگاه ویژه اسلام به جایگاه معلم است که می‌فرماید برای چه کسی آمده است که خداوند و ائمه اطهار(ع) غیر از پیامبر(ص) صلوات فرستاده‌اند، یعنی پیامبر(ص) یک معلم آموزنده نیکی‏‌ها بوده است، زیرا معلم زیرساخت سرافرازی کشور بوده و درواقع گوهر تراشی است که گوهر خام را تبدیل به یک جنس بی‌بدیل می‌کند. کار او از استخراج طلا و یا دستیابی به انرژی هسته‌ای هم بسیار مهمتر است.

معلم معمار هویت آینده کشور است

صحرایی با بیان اینکه معلم تربیت کننده یک انسان بوده و جایگاه ویژه دارد افزود: معلم در واقع معمار هویت آینده کشور بوده و نقش و شخصیت او بی‌بدیل است؛ چراکه همه ما از جمله شهدا، علما و حتی امام راحل نیز زیر بار منت معلمان هستیم و معلمی که چنین اوصاف الفاظی دارد، می‌تواند با ایفای نقش بی‌بدیل خود در تربیت درست انسان‌ها چنین کارکرد و جایگاهی در جامعه داشته باشد و ما نباید از این اصول دوری کنیم. 

وی ادامه داد: امروز باید به اهمیت جایگاه آموزش و پرورش در جامعه تأکید و تکرار داشته باشیم و بر حاکمیتی بودن آموزش و پرورش تأکید کنیم، چراکه این نهاد ارزشمند قابل واگذاری به غیر نمی‌باشد و این وظیفه حاکمیت است که نسبت به آن توجه ویژه داشته باشد. 

همه دستگاه‌ها باید به آموزش وپرورش کمک کنند

صحرایی تصریح کرد: فرمایش رهبری معظم انقلاب مبنی بر کمک همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها به آموزش و پرورش، نگاهی بلندنظرانه و آینده‌نگرانه است و ما با دوری از ایجاد ساختار موازی در نهاد آموزش و پرورش که بقایشان نظامندانه است، باید روح آن را ایجاد کرده و با تقویت و حمایت، مسیر حرکت و فعالیت آن را در دراز مدت هموار سازیم. 

بذر آینده کشور در حیاط مدارس کاشته می‌شود 

وزیر آموزش وپرورش گفت: بذر آینده کشور در حیاط مدرسه کاشته می‌شود، بنابراین همه دستگاه‌ها باید به کمک مدرسه بیایند و برای تقویت و حمایت از آن تلاش کنند.

بذر آینده کشور در حیاط مدرسه کاشته می‌شود

یادآور می‌شود، کتاب اندیشه رهبر انقلاب در خصوص آموزش و پرورش به صورت منظومه‌ای جامع محوربندی، دسته‌بندی و مورد نظر قرار گرفته است و اگر کسی بخواهد اندیشه ایشان را در خصوص جایگاه آموزش و پرورش، باید‌ها و نباید‌های آموزشی و پرورشی، الزامات تحول بنیادین، الزامات محتوای کتب درسی، نظام الگویی، منزلت معلم، کارکرد معلم، الزامات معیشت معلم و... را به صورت یک کل منسجم و ساختار‌مند مورد نظر و مداقه قرار دهد، مطالعه کتاب پیش رو به وی توصیه می‌شود.

این کتاب فاخر که به قلم احمد نادری است از سوی انشارات حوزه علمیه مروی در هشت فصل به چاپ رسیده و عناوین آن شامل؛ «جایگاه و اهمیت آموزش و پرورش»، «الزامات آموزش و پرورش؛ بایدها»، «مشکلات نظام آموزشی فعلی»، «گفتمان رهبری؛ نظام الگویی، هویت معلم؛ معلم کیست؟»، «سند انحرافی ۲۰۳۰»، «ضرورت وجود معاونت پرورشی»، «الزامات محتوای کتب درسی»؛ تقسیم شده و شامل تمام بیانات رهبر معظم انقلاب تا سال ۱۴۰۲ است.

گزارش از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha