اینفوگرافیک از خورشید مقدس تا دسیسه‌های نامقدس
کد خبر: 4206989
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۵
در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تبیین شد

اینفوگرافیک از خورشید مقدس تا دسیسه‌های نامقدس

در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، حجت‌الاسلام علی رجبی در بخش دانشگاهی برای تبیین اینفوگرافیک‌های قرآنی حضور یافت.

اینفوگرافیک از خورشید مقدس تا دسیسه‌های نامقدسبه گزارش ایکنا، اینفوگرافیک مرابط با مفاهیم سوره مبارکه شمس با عنوان، از خورشید مقدس تا دسیسه‌های نامقدس، در بین بیش از چهل نفر از حافظان قرآن کانون الزهراء تهران، اساتید دانشگاه و دانشجویان تبیین شد. 

این حافظ کل قرآن با اشاره به اینکه سوره مبارکه شمس دربردارنده بیشترین موارد سوگند در میان تمامی سوره‌های قرآن است، گفت: فراز و فرود این سوره آهنگین، انسان را از عالم طبیعت و محسوس به عالم معقول سیر داده و او را دعوت به رستگاری در سایه‌سار تزکیه و اخلاق می‌کند.

رجبی ضمن تاکید بر وجود چینش حکیمانه و مهندسی آیات در قرآن کریم، افزود: چینش آیات سوره شمس را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. 

وی دسته اول را شامل آیات ۱ تا ۱۰، قَسَم و جواب آن دانست و گفت: آیات ۱ تا ۴ به نشانه‏‌های خداوند همانطور که در سوره فصلت آیه ۳۷ هم آمده، اشاره می‎‌کند و در ادامه آیات ۵ و۶ سوره شمس، ضمن اشاره به ظواهر چون سما و ارض، با اسم موصول «ما» به جای «مَن» نکته‌ای مهم‌تر را افاده کرده و آن را بزرگ و شگفت جلوه داده است.

رجبی دو قَسم پایانی را مهمترین قَسم‌‌های سوره دانسته و گفت: این دو قسم، سوگند به نفس انسان و خالق قدرتمندی است که آن را اعتدال بخشید و در نتیجه به نفس، الهام کرد تا بفهمد که چه چیزهایی او را از اعتدال خارج می‎کند و چه چیزهایی این تسویه الهی را برایش نگه می‎دارد؟

این پژوهشگر قرآنی در ادامه تبیین سوره شمس گفت: پس از ذکر قسم‌های موزون، نوبت به جواب قسم‌ها، آیات ۹ و ۱۰ می‌‎رسد، که قُلّه آیات سوره است و جهت هدایتی و پیام تربیتی دسته اول آیات را در آن باید جست! همانجا که می‌فرماید: «رستگاری سرانجام پالایش نفس و ناکامی و خسران، عاقبت پوشاندن آینه الهی نفس زیر غبار گناه است».

این حافظ کل قرآن با اشاره به آرایش گناهان توسط نفس مسوّله، بنابر آیه ۱۸ سوره یوسف، خاطرنشان کرد: گناه چون آواری بر سر فطرت خراب می‌شود و راه نجات از آن، غبارروبی با تزکیه است که  فرد‌ و جامعه را رستگار می‌کند و در آیات ۹ سوره شمس و آیه ۱۴ سوره اعلی، به آن اشاره شده است.

رجبی در اهمیت تزکیه، پرورش و اخلاق گفت: همین بس که در سه آیه از قرآن سوره بقره آیه ۱۵۱، سوره آل‌عمران آیه ۱۶۴ و سوره جمعه آیه ۲؛ مقدم بر آموزش است، افزود: از همین رو هدف از بعثت انبیای این گونه تبیین شده است «وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول»(خطبه اول نهج‌‎البلاغه).

این استاد حوزه آیات سوره شمس را در دسته‌بندی دوم، مشتمل بر آیات ۱۱ تا ۱۵ دانست و گفت: در این آیات مثالی ملموس از عاقبت شوم قوم ثمود است؛ جهت هدایتی و پیام تربیتی آیات این است که «هر جامعه‌ای در برابر حق آشکار الهی «رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ» با طغیان و تکذیب برخورد کند، گرفتار عذاب سخت الهی می‌شود».

وی در پایان اظهار کرد: آنچه از تدبر آیات کل سوره و جمع‌بندی دو سیاق دانسته می‌شود، این است که اگر فرد یا جامعه‌‌ای گرفتار دفن حجت باطنی و آینه الهی نفس زیر غبار گناهان شود، ناکام و نافرجام از دنیا خواهد رفت و این یکی از سنت‌‌‌‌‌‌های جاری خداوند است، همانطور که در سوره فتح آیه ۲۳ به آن اشاره شده است «سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا».

صدیقه صادقین

انتهای پیام
captcha