به گزارش ایکنا از قم، اولین نشست هیئت اندیشهورز ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور روز گذشته، 15 دیماه در سالن جلسات مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا حیدری، دبیر هیئت اندیشهورز ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور، با اشاره به لزوم کاربردی سازی فلسفه در متن اجتماع، اظهار کرد: کانونهای فرهنگی هنری مساجد امروز بزرگترین شبکه مردمی هستند.
وی گفت: هم اکنون ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور ثبت شده است که ظرفیتهای فرهنگی و هنری قابل توجهی در ساحتهای مختلف دارند.
حیدری ادامه داد: بیش از سه میلیون مخاطب با کانونهای مساجد در ارتباط هستند؛ همچنین 13 هزار کتابخانه مخزندار و هفت هزار کتابخانه غیرمخزندار داریم، دو هزار گروه سرود، هزار و 500 گروه نمایش از دیگر ظرفیتهای کانونهای مساجد کشور هستند.
وی اضافه کرد: از چهار جشنواره قرآنی کشور، یک جشنواره به نام مدهامتان برای کانونهای مساجد است؛ همچنین ما جشنواره سرود ملی، جشنواره قصه گویی و برنامههای متنوعی در طول سال داریم.
مدیر ستاد کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان قم تصریح کرد: نگاه ما به سیر فعالیتهای فرهنگی و هنری کانونهای مساجد باید نگاه عمیق، راهبردی و کاربردی باشد و هیئت اندیشهورز ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور در این راستا تشکیل و راهاندازی شده است.
وی با اشاره به اهداف هیئت اندیشهورز ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور، افزود: هماندیشی و بکارگیری خردجمعی در بررسی مسائل و چالشهای پیش روی ستاد و یافتن راه کارهای بنیادی، ایجاد ﻣﺤﻴﻂ ﻣﺸﺎﺭﮐتی، تعاملی و خلاق ﺑﺮﺍی ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪﻫﺎی ﻧﻮ در ارتباط با مسائل ستاد، ایجاد ﺑﺴﺘﻪ تصمیمﺳﺎﺯﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﺎﻟﯽ ستاد و ﮐﻤﮏ به تصمیمگیری ﺩﺭ ﺳﻄﻮﺡ ﻣﺨﺘﻠﻒ ستاد، شناسایی فرصتها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف و در نتیجه کاهش خطاپذیری عملکرد و کمک به کاربردی شدن و کاربردی کردن فعالیتهای فرهنگی در حوزه مسجد از جمله اهداف تشکیل این هیئت اندیشهورز هستند.
حیدری با بیان اینکه ما باید مقوله فرهنگ و هنر از حیث معرفتشناسی و هستی شناسی در متن مساجد پیدا کنیم، بیان کرد: ستاد هماهنگی کانونهای مساجد ظرفیت قابل توجهی از حیث مردمی دارد تا معارف اسلامی را در مساجد ترویج و پیاده کنند.
در ادامه این نشست، حجتالاسلام والمسلمین کمالالدین خداداده، رئیس هیئت اندیشهورز ستاد کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار کرد: اصل هدف تشکیل کانونهای فرهگنی هنری مساجد این بود که بتواند ارتباطی را در عرصه فرهنگ و هنر ایجاد کند.
وی تصریح کرد: اگر ما زیباییهای هنر را به شکل صحیح در قالب مسجدی ارائه دهیم، میتواند بستری برای تربیت جوانان هنرمند مؤمن و انقلابی در نظام توحیدی باشد.
خداداده یادآور شد: بر اساس همین مبنا، شورای سیاستگذاری کانونهای فرهنگی هنری مساجد شکل گرفت که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد و سه وزیر، فرمانده سپاه، حوزههای علمیه، سازمان تبلیغات و سازمان اوقاف در آن عضو هستند.
وی با بیان اینکه کانونهای فرهنگی هنری به نوعی یک دستگاه بالادستی از همه شئون فعالیت در مسجد هستند، گفت: هم اکنون ۲۶ هزار کانون در مسجد داریم، بیش از دو و نیم میلیون کاربر در سامانه ما عضو هستند، 47 نفر در آموزشهای مجازی کتابخانهها شرکت کردند.
رئیس ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: ما مخاطبانی داریم که تشنه معارف و فعالیت در جامعه هستند و اگر یک قوه عاقلهای در فعالیتهای ما باشد و بذرهای معرفتی را به صورت هدفمند بکاریم، نتیجه تأثیرگذاری خواهیم گرفت.
وی تأکید کرد: ما باید کانونهای فرهنگی هنری مساجد را به بازوی اجرایی ائمه جماعات در حوزه فعالیتهای فرهنگی و هنری تبدیل کنیم تا امام جماعت از این ظرفیت برای امتسازی استفاده کند.
خداداده بیان کرد: ما میتوانیم از ابزار فرهنگ و هنر استفاده کنیم و در اختیار امام جماعت قرار دهیم تا امام جماعت از این فضای فرهنگی و هنری مسجد برای ترویج معارف اسلامی استفاده کند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن وکیلی، استاد درس خارج در مشهد، نیز در این نشست با اشاره به لزوم شبکهسازی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور، اظهار کرد: در این شبکهسازی باید جذب نیروهای فعال و کارآمد و تولید محتواهای علمی و مهارتی مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: با توجه به گستردگی فعالیت کانونهای مساجد باید سامانه آموزش مجازی در ستاد کانونهای مساجد فعال شود و محتواهای علمی و مهارتی در اختیار فعالان مسجدی قرار بگیرد.
آیتالله حسن رمضانی، عضو مجمع جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از دیگر سخنرانان این نشست بود که در ابتدا به مقوله فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: فرهنگ و هنر ناظر به بعد نظر و عمل است و ما درباره مقوله فرهنگ و هنر یک کار تحققی و یک کار توسعه ای داریم.
وی ادامه داد: سه مرکز به عنوان تحقق و توسعه جایگاه ویژهای دارند از جمله خانه و خانواده که اگر اهل فرهنگ و هنر باشند، فرزندان در راستای فرهنگ و هنر قرار خواهند گرفت؛ همچنین مدرسه ومسجد برای تحقق و توسعه فرهنگ و هنر از جایگاه ویژهای برخوردارند.
رمضانی با بیان اینکه مسجد، محل حرب و جنگ با شیطان و نفس است، گفت: مسجد، محل توسعه و تحقق علوم و معارف و تربیت نیروهای انسانی است.
وی بیان کرد: در مدرسه نیز معلم جایگاه ویژه ای دارد، به ویژه معلمان دوره ابتدایی که بنیانگذار هستند و نسل آینده را میسازند و اگر مورد توجه باشند، ما در دانشگاه مشکلی نخواهیم داشت.
استاد علوم عقلی و عرفانی حوزه علمیه قم در پایان با بیان اینکه کارهای فرهنگی و هنری باید زیربنایی باشد، به مقوله ارتباط فلسفه با فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: فلسفه به معنای تولید فکر و اندیشه است و با آوردن روح فلسفه در مساجد و مدارس میتوانیم تولید فکر و اندیشه داشته باشیم و به سوی نور حرکت کنیم.
آیتالله حیدر ضیائی نیز در این نشست به نقش و جایگاه اساتید حوزه و دانشگاه را در فعالیتهای فرهنگی و هنری مساجد مورد توجه قرار داد.
آیتالله سیدعلی حسینی آملی از دیگر شرکتکنندگان در این نشست بود که به نقش اصلی مسجد در جذب مردم و ترویج معارف دین اشاره کرد و اظهار کرد: امام جماعت در مسجد، مردم را به نماز و پیروی از معارف اسلامی دعوت میکند و فعالیتهای جانبی باید در حاشیه فعالیت اصلی مسجد صورت بگیرد، بنابراین باید مقبولیت مسجدی برای کانونهای مساجد لحاظ شود.
حجتالاسلام والمسلمین حسین شهسواری، استاد سطوح عالی حوزه، از دیگر سخنران این نشست، با بیان اینکه در مبانی دینی، مسجدمحوری اصل همه فعالیتهای ما است، اظهار کرد: مسجد، محور حفظ هویت دینی و توحیدی ما است.
وی با تأکید بر اینکه هویت و نقش اصلی مسجد باید حفظ شود، گفت: میتوان از ابزارهای هنری و فرهنگی در مسجد استفاده کرد که اینها قدمهای اولیه است تا مردم را به سمت توحید دعوت کنیم.
شهسواری با بیان اینکه آموزش و پروش باید دغدغه هویت توحیدی و دینی نسل جدید را داشته باشد، بیان کرد: اگر ما مسجدمحوری را ملاک اصلی در همه فعالیتها قرار دهیم، قطعا آنچه در مبانی دینی ما وجود دارد، اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به لزوم ارتباط تنگاتنگ مسجد و مدرسه، تصریح کرد: کانونهای فرهنگی هنری مساجد میتوانند برنامه اصلی اجرایی این هدف باشند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان، استاد فلسفه و کلام حوزه علمیه نیز با اشاره به اینکه برخی کشورها در جذب جوانان به مسجد موفق عمل میکنند، با تصریح بر اینکه الگوی بایسته مساجد تراز انقلاب باید مورد عنایت قرار بگیرد، گفت: امروز مساجد ما اقتصادی شدند، درحالیکه در گذشته مساجد فضای وسیعی داشتند و کودکان در محوطه مسجد ولو برای بازی حضور داشتند و ارتباط نسل جدید با مسجد همواره برقرار بود.
وی با اشاره به اهمیت امام جماعت در مسجد، افزود: اخلاق، رفتار و ظاهر امام جماعت و دغدغه مند بودن نسبت به فعالیتهای مسجد، مخاطب شناسی، زمان شناسی و ولایت پذیری برای امام جماعت مهم است.
گرجیان بیان کرد: یک مدیر داخلی موفق باید دائما در مسجد حضور داشته باشد، داشتن برنامه مدون، آسیبشناسی فصلی در مساجد، نیروهای کارآمد و توانمند، ظاهر مسجد و داشتن حیاط مناسب از جمله مواردی است که باید مورد عنایت قرار بگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمفید حسینیکوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه با بیان اینکه ما با شکاف تمدنی مواجه شدیم و اتفاق اخیر با اتفاقات قبلی بسیار متفاوت است، اظهار کرد: ما در کف میدان، آن درگیریهای سخت جمع شده، اما فاصله جدی بین ما و نسل جوان ایجاد شده است.
وی با اشاره به حضور نسل جدید در فضای مجازی تصریح کرد: شناخت فضای جنگ ترکیبی و اینکه با چه حملههایی مواجه هستیم، مهم است تا به درستی با این حملهها مقابله کنیم.
مسئول مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه در ادامه، گفت: ما در فعالیتهای فرهنگی با سه عرصه مواجه هستیم، در مباحث معرفتی و بینشی، اولویتها را باید مشخص کرد، همچنین مباحث بینشی و گرایشی باید مورد توجه قرار بگیرد و در مباحث رفتارها و کنشهای دینی باید اولویتها مشخص شود.
وی با تصریح بر اینکه ما باید در موضوع زن و خانواده سرمایهگذاری جدی داشته باشیم، تأکید کرد: در سالهای اخیر، موضوع زن و خانواده به شدت آسیب دیده است که باید آسیب شناسی شود و با توجه به ادبیات دینی، پژوهشهایی داشته باشیم و اولویتگذاری صورت بگیرد.
حسینیکوهساری با بیان اینکه ما در مباحث گرایشی نیازمند امیدآفرینی هستیم و باید اعتماد به نفس ملی را تقویت کنیم، گفت: رویکرد پیشرفت در کشور باعث تحریک دشمن شد و همین مسئله اتفاقات اخیر را رقم زد.
وی بیان کرد: در کنشهای دینی ما، باید اولویت بندی صورت بگیرد و محصول اینها جهاد تبیین عملی است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی، مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه، از دیگر حاضران در این جلسه بود که اظهار کرد: وقتی به مسائل قرآن، سنت و معارف دینی ورود پیدا میکنیم، میبینیم که روح قالبها در کنار محتوا باعث شده که التقاط صورت نگیرد.
وی افزود: وقتی محتوای دینی را در قالبهایی که بر اساس استانداردهای نظام معرفت بشری شکل گرفته، قرار دهیم، گاهی میبینیم جواب نمیدهد و درصد پاسخگویی ضعیف است. گاهی به جای این که در قالب شبهه ایجاد شود، در محتوا شبهه ایجاد شده است؛ امروز استنباط قالب از دین سختتر از استنباط محتوا از دین شده است.
عابدینی تصریح کرد: انبیای الهی در طول زندگی آنجایی که امکانپذیر میشد، کاری را تعریف میکردند و مردم را حول آن کار جذب و دینداری را تبلیغ میکردند و مردم را به سوی خدای سبحان حرکت میدادند.
وی بیان کرد: در این دوران که سبک زندگی تغییر کرده، باید روش خود را تغییر دهیم و کاری تعریف کنیم تا جوانان را به سمت و جهت الهی سوق دهیم، همانند حضرت عیسی علیهالسلام که وقتی دید اهل ایمان زیاد شدند، اما سبک زندگی آنها کافرانه است، سبک ترویج دین را در میان حواریون و مردم تغییر داد.
حجتالاسلام والمسلمین امیر امیرگان، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، نیز در این نشست اظهار کرد: مسائل، مشکلات و پیشنهادات کانونهای مساجد باید در کارگروههایی بررسی شود و برای تصمیم گیری به هیئت اندیشه ورز ارجاع دهند.
وی با بیان اینکه امروز برخی مساجد بدون امام جماعت هستند، گفت: هیئت اندیشهورز ستاد هماهنگی کانونهای مساجد میتواند این موضوع را بررسی کند و پیشنهاداتی ارائه دهد.
امیرگان همچنین به شبکهسازی کانونهای فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و گفت: شبکه شدن کانونهای مساجد، انرژی و قدرت عظیمی را در کشور ایجاد میشود که میتوان از این ظرفیت استفاده کرد.
آیتالله احمد کلباسی، عضو مجمع جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز بر لزوم ارائه الگو و راهکارهای عملیاتی در این عرصه تأکید کرد و اظهار کرد: فعالیتهای ما باید به گونهای باشد که جوان امروز شیفته معارف اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) شود.
انتهای پیام