معتز آقایی، از داوران دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در گفتوگو با خبرنگار ایکنا؛ در مورد این دوره از مسابقات، گفت: برگزاری مسابقات قرآن میتواند منتهی به استعدادیابی و شناسایی قاریان و حافظان مستعد شود. بنابر این برگزاری رقابتهایی از این دست برای انگیزهبخشی به فعالان این عرصه مفید است و میتواند حرکتی اثرگذار و مطلوب باشد.
وی با اشاره به اینکه در این مسابقات به همه جوانب توجه شده است، اما به نظر میرسد جنبه آموزشی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: هر چند این موضوع میتواند وظیفه برگزارکننده مسابقات نباشد، اما اگر چنین جنبهای برای مسابقات تعریف شود و یک نفر در کنار متسابقان قرار گیرد تا پس از اجرا آنها را راهنمایی کند و مورد هدایت قرار دهد تا در مجرای صحیح خود به پیش برود، بسیار اثرگذارتر خواهد بود.
آقایی تصریح کرد: در این مسابقات، شرکتکننده تنها اجرا میکند و پس از آن کار تمامشده حساب میشود، در صورتی که اگر نگاه آموزشی به مسابقات وجود داشت، شرکتکنندگان و افرادی که دارای استعداد بودند پس از اجرا با نقصهای خود آشنا میشدند و در مسیر صحیح قرار میگرفتند. بنابر این حضور استاد راهنما در کنار مسابقات و معرفی شرکتکنندگان به جلسات مفید و یا بیان نکات کلیدی میتوانست حرکت مطلوبی باشد.
این داور مسابقات بینالمللی قرآن در ادامه به حضور استعدادها و افراد مستعد در این مسابقات اشاره و اظهار کرد: واقعیت امر این است که آن چیزی که توقع داشتم نبود، هر سال که در مسابقات به عنوان داور حضور داشتهام به خصوص در رشته حفظ، افراد زیادی بودهاند که نمره کامل را دریافت میکردند، تا کنون اما اینگونه نبوده است. موضوع دیگر ارائه ترتیلهای استاندارد توسط شرکتکنندگان است. من تاکنون ترتیلهای فاخری از شرکتکنندگان نشنیدهام.
آقایی با اشاره به اینکه افرادی بودهاند که اجرای فاخری داشتهاند، اما تعداد آنها معدود بوده است، گفت: در بین این افراد تعدادی از روحانیون بودند که اجراهای فاخر و سطح بالایی داشتند و عالی ظاهر شدند. به گونهای که از آنها خواستم با صوت و لحن زیبا و تجوید و فصاحت عالی که دارند به عنوان امام جماعت در مساجد فعالیت داشته باشند.
آقایی در بخش دیگری از صحبتهایش به بیان برخی توصیهها به شرکتکنندگان پرداخت و افزود: حضور در این مسابقات حتی اگر به انگیزه مادی نیز باشد خوب است؛ چراکه مقام معظم رهبری بر تکریم قهرمانان قرآنی تأکید داشتهاند، اما موضوعی که وجود دارد این است که شرکتکنندگان هدفشان از حضور در مسابقات یک حضور خالی باشد، آنها باید افق دید خود را وسیع کنند و دستاوردهای به مراتب بالاتری را از حضور در مسابقات دنبال کنند.
آقایی بیان کرد: برخی تنها به مسابقات میآیند تا محفوظات خود را ارائه دهند و بعد هم بروند، یعنی تنها به دنبال رسیدن به حدنصاب و دریافت جایزه مادی هستند، البته این خوب است، اما حافظ موثر حافظی است که همه چیز را در سطح مطلوبی داشته باشد. خیلی از حفاظ هستند که حُسن حفظ خوبی دارند، اما قرآن را فارسی و بدون صوت و لحن میخوانند در صورتی که نباید اینگونه باشد. یک حافظ قرآن باید به تمامی مواردی که برای یک ترتیل مطلوب لازم است، توجه داشته باشد. یکی از مشکلاتی که در این مسابقات داشتیم، این بود که ترتیلهای خوبی را نشنیدیم و در بین شرکتکنندگان تعداد کمی بودند که ترتیل را خوب اجرا کنند.
آقایی در پاسخ به این سوال که این رویکرد چه دلیلی میتواند، داشته باشد، گفت: من اعتقاد دارم که این افراد از ابتدا اهتمام جدی به امر قرائت نداشته و تنها به حفظ قرآن پرداختهاند. حفظ قرآن مانند یک پازل است، برخی از اساتید از حفاظ میخواهند که در جلسات حضور یابند و نوار صوتی گوش دهند تا ابتدا قرآن حفظ و سپس تثبیت شود و در ادامه به صوت و لحن و ... پرداخته شود. چنین اساتیدی احتمالاً مرتل نبودهاند تا این افراد را توجیه کنند.
این داور مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) با تأکید بر اینکه چنین رویکردی اشتباه است، گفت: یک استاد حفظ باید همه این موارد را در کنار هم به قرآنآموز آموزش دهد تا در نهایت موفق به ارائه یک قرائت فاخر شود.
وی در پایان تصریح کرد: چیزی که در این مسابقات مشهود بود این بود که ترتیلها در حد متوسط بود، من از شرکتکنندگان خواهش میکنم در این زمینه کار کنند و در جلسات قرائت بیشتر حضور داشته باشند. حضور در این مسابقات و مسابقاتی از این دست میتواند به آنها کمک کند، اما به شرط اینکه تمرینات را ادامه دهند. اگر در کنار این مسابقات، کارگاههای آموزشی برگزار میشد، بسیار اثرگذارتر بود.
انتهای پیام