تقوای قلب عالی‌ترین سطح از تقوا است
کد خبر: 3654573
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

تقوای قلب عالی‌ترین سطح از تقوا است

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام پناهیان گفت: عالی ترین سطح تقوا، تقوای قلب نام دارد که در دو جای قرآن کریم تصریح شده است و بقیه موارد جزء تقواهای رفتاربه حساب می‌آید و هیچ امری در دین به اندازه احترام به اولیاء خدا محترم و مهم شمرده نشده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین تجمع زائران و مشتاقان اربعین حسینی شب گذشته در مسجد النبی شهر قزوین با حضور جمعی از مردم ولایتمدار استان و نماینده محترم ولی فقیه شهر قزوین و میهمان این مراسم کارشناس فرهنگی و خطیب توانای انقلابی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان از تهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان گفت: خداوند در قرآن کریم در دو سوره از تقوای قلب سخن گفته است یکی در آیه سوره مبارکه حج و یکی در سوره حجرات که می‌فرماید کسانی که ادب را در برابر پیغمبر اکرم رعایت می کنند خداوند قلبشان را به  تقوای الهی پرورش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در تفسیر این دو آیه شعائر الهی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد افزود: آنچه که درباره این آیات موضوعیت دارد این است که اینها نشانه های خدا نیست بلکه نشانه های اولیای خداست  این در حالی است که خداوند نشانه های  اولیاء خود را نیز نشانه های خود معرفی کرده و این نشانه ها از تقوای قلب ایشان سرچشمه می گیرد.

این کارشناس فرهنگی اظهار کرد: عالی ترین سطح تقوا ، تقوای قلب نام دارد که در دو جای قرآن کریم تصریح شده است و بقیه موارد جزء تقواهای رفتار به حساب می‌آید و هیچ امری در دین به اندازه احترام به اولیاء خدا محترم و مهم شمرده نشده است.

حجت‌الاسلام پناهیان بیان کرد: در روایت اربعین علائم مومن چند چیز  نام برده شده که همه از جنس تعظیم شعائر الهی است.

وی افزود: اربعین اباعبدالله الحسین یا زیارت اربعین علامت مومن برشمرده شده توسط امام حسن عسکری علیه السلام بوده و این خود نیز مصداقی از تعظیم شعائر است.

این کارشناس فرهنگی عنوان کرد: امروزه اربعین سرمایه عزت جامعه اسلامی و هم مایه قدرت امت اسلامی است.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه بعضی ها معلوم نیست دنبال چه دستوری از خدا و دنبال چه نوع فهمی هستند تا به اربعین اهتمام بورزند، گفت: دسته های عزاداری که ایام عزاداری هستند آیا ما روایتی برای آن داریم؟ یا سینه زنی فارسی به کردی روایت داریم؟ جز این است که این سنت ها را مومنان بر اساس اندیشه حکیمانه خودشان بناکردند؟

وی ادامه داد: حضرت امام می فرمودند: اگر شما در خانه هایتان بنشینید و زیارت عاشورا بخوانید و صد لعن و صد صلوات را تسبیح بیندازید این اسلام را حفظ نمیکند زیرا مکتبی که در پایش هیاهو نباشد پایدار نیست.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه میگویند همه چیز باید نص صریح آیات و روایات باشد فهم ما کجاست؟، اظهار کرد: آیا اگر امام حسن عسگری زیارت اربعین را جزو علامات مومنین بیان نمی‌فرمودند و اگر روایات متعدد درباره فضیلت این روز نبود باز ما وظیفه نداشتیم که به راهپیمایی باعظمت اربعین کمک کنیم؟

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: در روایتی برای زیارت امیر المومنین علیه السلام آمده است؛ بازگشت از حرم امیرالمومنین به صورت پیاده دو برابر رفتن به سمت حرم اباعبدلله الحسین علیه السلام به صورت پیاده ثواب دارد ودر روایتی از معصوم آمده است:هیچ عبادتی مانند پیاده روی برای اربعین نیست.

وی بیان کرد: ما نباید منتظر باشیم عینا در روایات هم نص صریح پیاده روی و هم مصداق آن بیان شود.

گفتنی است در بخش اول این مراسم آیاتی چند از کلام الله مجیدتوسط قاری مطرح استان مجید وفاپور قرائت  گردید

در بخش دوم این مراسم گروه سرود و تواشیح استان اجرای برنامه داشت و حال و هوای مراسم را کربلایی کرد

یادآور می‌شود دبیر ستاد مردمی اربعین استان حجت الاسلام سید مطهر سید علیزاده مطالبی را جهت برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم اربعین حسینی و برنامه‌های این ستاد را برای مردم شرح داد.

روضه خوانی و شعرخوانی توسط دو تن از مداحان برتر استان حاج محمد نبوی و حاج امیر مطهری رونمایی از سرود سه زبانه اربعین از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

captcha