بزرگداشتی با حضور 5 نسل از شاگردان استاد «مروت» + صوت و عکس
کد خبر: 3652217
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
امروز در موسسه احسن‌الحدیث برپا شد؛

بزرگداشتی با حضور 5 نسل از شاگردان استاد «مروت» + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: مراسم گرامیداشت اولین سالروز درگذشت زنده‌یاد محمدتقی مروت با حضور اساتید، پیشکسوتان و قاریان قرآن و نیز نوجوانانی که تنها اسمی از استاد مروت شنیده‌اند در مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث محل تشکیل جلسه قرآن سیدمحسن موسوی‌بلده برپا شد.

استاد مروت ایکنا

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به همت سازمان دارالقرآن الکریم و مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث، مراسم گرامیداشت اولین سالروز مرحوم محمد تقی مروت، استادالاساتید قرآن کریم با حضور اساتید و پیشکسوتان و قاریان بین‌المللی و ممتاز برگزار شد. این مراسم قرآنی و معنوی روز جمعه، ۲۱ مهرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در محل مؤسسه احسن‌الحدیث (حسینیه علی‌اکبر(ع)) و طی جلسه قرآن سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور و از شاگردان مرحوم استاد مروت برگزار شد.

این مراسم که با حضور خانواده مرحوم استاد مروت همراه بود با برنامه‌های مختلفی همچون تلاوت قرآن و مداحی توسط مادحین اهل بیت(ع) عصمت و طهارت برگزار شد. عباس امام جمعه و محمدرضا پورزرگری، از قاریان بین المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند و محمدرضا صلحجو، عباس سلیمی و محسن بادپا از پیشکسوتان قرآنی کشورمان دقایقی در موضوعات مختلف که شرح آن داده می‌شود، سخنرانی کردند که متعاقبا منتشر می‌شود.

اولین سالگرد استاد مروت با حضور نسل اول و نسل پنجم شاگردان+صوت و عکس

آخرین سخنران این مراسم، محسن بادپا از شاگردان مرحوم استاد محمدتقی مروت بود که دقایقی درباره جنبه‌های مختلف زندگی استاد مروت سخنرانی کرد.

بادپا با قرائت آیه 24 سوره مبارکه انفال «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ» گفت: چگونه ممکن است کسانی که به ندای پروردگار لبیک گفتند و پای قرآن نشستند، بمیرند؟ بلکه دیگران مرده‌اند. خلاصه زندگی قرآنی استاد مروت در یک کلمه است و آن «مروت» است؛ جوانمردی و مردانگی در مسیر قرآن. یعنی او عاشقی بود که پای عشقش ایستاد و از بی سروسامانی نهراسید و از بی‌اعتنایی‌ها مکدر نشد و هرگز اعلام رنجیدگی از کسی نکرد.

بادپا در ادامه یادی از مرحوم استاد مولایی کرد و گفت: استاد مولایی برای همه «مولا» بود. استاد مروت در یادگیری قرآن، هرگز مدیون استاد مولایی نیست، بلکه استاد مولایی بسیاری از معضلات را به دلیل کمبود منابع با مشورت استاد مروت حل می‌کرد. اما افتخار استاد مروت این بود که بیاید در جلسه استاد مولایی و استاد مولایی ایشان را تشویق کند. امروز هم ظاهرا سومین سالگرد مرحوم استاد مولایی است و امشب دقیقا شب وفات مرحوم استاد مولایی است.

محسن بادپا با اشاره به اینکه استاد مروت در کانادا، کلاس‌های قرآنی داشت، تصریح کرد: محمدتقی مروت، قوی‌ترین استاد قرآن بود که حتی وهابی‌ها سر کلاس ایشان شرکت می‌کردند. گاهی ساعت 12 شب به استاد زنگ می‌زدم و تا یک ساعت با هم صحبت می‌کردیم. استاد می‌گفت حتی وهابی‌ها سر کلاسم می‌نشینند و آخر جلسات، بحث‌هایی درباره ولایت می‌کنیم.

این پیشکسوت قرآنی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: ما درباره عترت، هیچ کاری نمی‌کنیم. فقط در جلسات قرآن ما مقام رست و بیات و ... مطرح است؛ ولی بدانید که در منزل عبدالباسط در شب‌های جمعه دارالتبلیغ تشیع برقرار بوده و استاد مروت، کتاب‌های مرجع شیعه را در آنجا تدریس می‌کرد. بسیاری از قراء مصری مستبصر شدند و اعلام تشیع کردند. ان‌شاءالله یک سنت حسنه‌ای بشود و در جلسات احادیث اهل بیت(ع) را ذکر کنند. استاد مروت کسی بود که اذان طوخی را به ما هدیه داد. طوخی خودش به من گفت: شبی در سال 52 در ایران خواب دیدم که علمای کشورهای اسلامی همه نشستند و به من می‌گویند چرا اذان نمی‌گویی؟ من گفتم من که دائما اذان می‌گویم. گفتند نه اذان بگو. صبح دیدم مروت آمد و من را رادیوی ایران برد.

بادپا در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه ما قاریان قرآن باید مشکلات مملکت را حل کنیم، با استناد به آیه 10سوره مبارکه نساء «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا » گفت: یکی در مورد ایتام فقیر است. تا زمانی که ایتام فقیر حقشان را از بیت‌المال برندارند، همه زحمات اقتصادی ما دود می‌شود و هوا می‌رود. ظلما یعنی در این پول نفت و گاز و معادن، حق فقیر است. چه معنی دارد که ما کمیته امداد درست می‌کنیم و به یتیم صدقه می‌دهیم؟ حق ندارید به یتیم صدقه دهید تا زمانی که حقش را ندادید.

گزارش ایکنا حاکی است، در اواخر این مراسم، گروه همخوانی محمد رسول الله(ص) به اجرای سرودی به صورت زنده در وصف سید و سالار شهیدان پرداختند که مورد استقبال حاضران قرار گرفتند. حسن ختام این مراسم نیز تلاوت نسل پنجم از شاگردان مرحوم استاد مروت بود که مصطفی صفری، قاری نوجوان به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه الرحمن و علق پرداخت.

در ادامه این مراسم، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت سیدمحسن موسوی بلده اقامه شد و حاضران سر سفره احسان قرآن کریم، میهمان شدند. از جمله نکات جالب این جلسه، حضور برخی اساتید همچون محمد بنیادی، مهدی حسینی، نصرت الله فولادیان‌پور و تعطیل کردن جلسه صبح جمعه شان برای حضور در این مراسم بود و نیز حضور ابراهیم جباری، فرمانده سپاه ولی امر و از شاگردان استاد مروت بود.

اولین سالگرد استاد مروت با حضور نسل اول و نسل پنجم شاگردان+صوت و عکس

زنده‌یاد استادالاساتید محمدتقی مروت که از او به عنوان بنیانگذار قرائت صحیح و اصولی قرآن در کشورمان و اولین ایرانی و شیعه دارنده رتبه بین‌المللی در مسابقات جهانی قرآن مالزی یاد می‌کنند در ۲۱ مهرماه سال ۹۵ مصادف با شب عاشورا و دهم محرم‌الحرام ۱۴۳۷ دار فانی را وداع گفت. وی به دوستی و همنشینی با استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) مباهات می‌کرد و سرانجام در آستانه دومین سالگرد درگذشت استاد مولایی(۲۲ مهر ۹۳) به ملکوت اعلی پیوست.

در ادامه تلاوت‌های این مراسم و گزارش تصویری ارائه می‌شود.

عباس امام جمعه

کد

دریافت

محمدرضا پورزرگری

کد

دریافت

مصطفی صفری

کد

دریافت


 

captcha