باران ایده‌پردازی قرآنی در دانشگاه الزهرا(س)
کد خبر: 3492985
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

باران ایده‌پردازی قرآنی در دانشگاه الزهرا(س)

گروه جامعه: رویداد کارآفرینی فرهنگی با محوریت قرآن کریم در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مجموعه کارگاه‌های طلوع برکت، کارگاه ایده‌پزداری یک روزه طلوع برکت با محوریت ایده‌پردازی قرآنی در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

در بخش اول این کارگاه که صبح امروز پنج‌شنبه، نهم اردیبهشت ماه برگزار شد، سخنرانی‌هایی با محوریت معرفی دو ایده جدید قرآنی با عنوان طرح افق و نظام آموزشی قرآنی در مدارس صورت گرفت و بخش دوم این کارگاه که بعد از ظهر برگزار شد؛ به کارگاه عملی آموزش ایده‌پردازی و کارآفرینی اختصاص یافت.

«کار آفرینی و کار آفرینی فرهنگی» و نحوه تبدیل ایده به محصول موضوعی بود که علیرضا هاشمی نکو به تشریح آن پراخت و اظهار کرد: محصولات صادراتی ایران محصولاتی مانند پسته، زعفران و ... هستند در حالی که محصولات فرهنگی نسبت به محصولات خوراکی و ... دارای مزیت بیشتری است.

وی در ادامه به مقایسه عروسک باربی به عنوان محصولی از صنایع فرهنگی و اتومبیل سمند پرداخت و گفت: عروسک باربی که فرهنگ را بیشتر منتقل می‌کند، از تمام محصولات فرهنگی ما موفق‌تر است، هزینه تولید آن کمتر است و علاوه بر درآمد اقتصادی موجب انتقال فرهنگ هم می‌شود.

هاشمی نکو با اشاره به اینکه در سال 2025 در بخش خدمات 93 درصد کسب و کارها فعال خواهند بود، نمونه‌هایی از کسب و کارهای قرآنی از جمله نرم‌افزارهای قرآنی، گردشگری مذهبی، آئین‌های مذهبی، محصولات پوشاک از جمله چادر و ... را عنوان کرد و گفت: پس کارآفرینی در حوزه دین کارکرد دارد و می‌توانیم از آن به عنوان یک فرصت کارآفرینی بهره برد. اما برای رسیدن به چشم‌انداز باید خلاقیت داشت.

حوریه خوش‌قلب، مدرس کارآفرینی نیز در بخش اول سخنان خود به تعریف خلاقیت و تصحیح تفکرات اشتباه در این حوزه پرداخت و عنوان کرد: خروجی خلاقیت یک ایده است، خروجی نوآوری محصول اما خروجی کارآفرینی کسب و کار است.

وی روش‌های خلاق بودن را به دانشجویان حاضر در کارگاه آموخت و در انتهای کارگاه، فرصتی به حاضران داد تا خلاقیت خود را به صورت بارش فکری مطرح و ایده‌های خود را چکش کاری، تصحیح و ارتقا دهند.

در برنامه بعد از ظهر کارگاه‌های کارآفرینی (طلوع برکت) با محوریت قرآن کریم، امین صمیمی، مدرس کارآفرینی موضوع کارآفرینی فرهنگی مذهبی و ضرورت کار تیمی را مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در کشور ما بیشتر کارها به صورت مدیریتی و مدیریت از بالا اداره می‌شود، گفت: اولین کسی که در حوزه محصولات فرهنگی به مسئله کار تیمی توجه کرد؛ امام موسی صدر بود که با حضور در محضر امام(ره) مسئله خلاء کار تیمی در کشور به ویژه در کارهای فرهنگی مذهبی را خاطرنشان کرد.

صمیمی ادامه داد: مجموعه‌های مذهبی معمولاً دولتی هستند، افراد مسن مدیریت آنها را بر عهده دارند و میزان خلاقیت در آنها کم است.

وی به معرفی استارتاپ‌های فرهنگی و نحوه تشکیل و اصول اجرایی آنها که موجب موفقیت در طرح می‌شود، پرداخت و تصریح کرد: مدیریت علمی، خلاقیت بالا، ارزش آفرینی بالا و ... جزو ویژگی‌های استارتاپ‌های فرهنگی هستند و هزینه شکست در استارتاپ‌ها کم است.

بارش فکری و تمرین ایده‌پرداری بخش دیگر این کارگاه آموزشی بود که توسط هاشمی نکو برگزار شد و حاضران در مراسم ایده‌های قرآنی خود را مطرح کردند. ارائه نظرات کارشناسی و راه کارهای عملیاتی کردن این ایده‌ها نیز توسط استادان حاضر در مراسم مطرح شد.

محمد جواد ثابت، ایده‌پرداز و کارآفرین کشورمان نیز به تشریح بوم کسب و کار و بخش‌های مختلف آن، بیان نمونه‌هایی از مدل‌های کسب و کار و نکات پیرامون تیم سازی پرداخت و عدم انتخاب درست گروه، نداشتن مشتری کافی برای محصول تولید شده و عدم تمرکز بر کارآفرینی صورت گرفته را از دلایل شکست ایده‌های جدید در کشور عنوان کرد.

نحوه بازاریابی و کسب و کار، اصول و روش‌های تأمین مالی و فناوری اطلاعاتی در کسب و کار موضوعات بعدی بودند که روش‌ها و اصول آن به کارآفرینان آینده آموزش داده شد و دانشجویان سؤال‌ها و مشکلات خود در این زمینه را مطرح کردند.

تجریه یک ایده‌پردازی عملی

هیجان یک مسابقه ایده‌پردازی عملی پس از یک روز آموزش ابعاد مختلف کارآفرینی قرآنی هیجان بخش‌ترین قسمت برنامه امروز طلوع برکت بود که در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد و در نهایت بهترین ایده جایزه برتر را به خود اختصاص داد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۸:۴۸
0
0
اقدام خیلی خوبی است و نتایج خوبی خواهد داشت و موجب پیشرفت و تلقی می‌شود.
captcha